Kauno gatvėse - raudonieji ”šveicoriai”


2004-11-09
Gediminas STANIŠAUSKAS
Kauno gatvėse - raudonieji ”šveicoriai”

“Kauno autobusų” vadovai tikisi, jog nauji žemagrindžiai autobusai miestiečiams ne vienerius metus užtikrins saugią ir patogią kelionę

Vakar prie Kauno miesto savivaldybės visuomenei buvo pristatyti iš Lenkijos atgabenti penki nauji autobusai “Solaris Urbino 12”, kurie miesto gatvėmis pradės kursuoti jau šią savaitę. Likusius 50 autobusų bendrovė “Solaris Bus & Coach” miestui pateiks iki kitų metų balandžio.

Važiuos per centrą

Vakar prie raudonos spalvos autobusų Laisvės alėjoje būriavosi apie 200 žmonių. Pasak “Kauno autobusų” generalinio direktoriaus Mindaugo Grigelio, neseniai buvo surengta 400 keleivių apklausa, per kurią žmonės išsakė nuomonę apie Kaune eksploatuojamus autobusus. “Daugelis žmonių skundžiasi, kad jie seni, šalti, nepatogūs ir surūdiję, - sakė M.Grigelis. - Mašinos iš tikrųjų dažnai genda, neretai atvažiuoja vėliau nei nustatytas grafikas, bet tokių atvejų nuo šiol bus mažiau”.

Naujoms mašinoms kauniečiai negaili pagyrų. “Labai gražūs. Būtų liūdna, jei juos suniokotų vandalai”, - svarstė garbaus amžiaus Nina Bašlaminova, autobusus apžiūrėjusi ir iš vidaus.

Likę 50 autobusų pagal trišalę sutartį tarp Savivaldybės, Europos plėtros ir rekonstrukcijos banko (EPRB) bei “Solaris Bus & Coach”, Kauną pasieks po 5-10 vienetų iki 2005-ųjų balandžio. Autobusams pirkti EPRB Savivaldybei paskolino 34,5 mln. Lt. Šią sumą “Kauno autobusai” turės grąžinti per 10 metų.

Visuomenei pristatyti autobusai Kaune pradės kursuoti dar šią savaitę. Anot M.Grigelio, greičiausiai jie važiuos 37, 38 ir 21 maršrutais. “Norime, kad jie važiuotų iš Šilainių per miesto centrą, - sakė M.Grigelis. - Reikia, kad kuo daugiau keleivių pajustų privalumus”.

Viskas skirta keleivių patogumui

Trijų durų autobuso viduriniajame įėjime įmontuota platforma, kuri palengvina neįgaliesiems patekti į vidų. Dešiniąją autobuso dalį prireikus galima pažeminti. “Kauno autobusų” vadovas pademonstravo, kokiu būdu neįgalusis su vežimėliu saugiai kelionei galės prisisegti diržą. Vienas, apie 80 metų kaunietis, pamatęs, kaip tyliai ir lėtai atsidaro durys, autobusą pavadino raudonuoju šveicoriumi.

Nors autobuse yra 26 sėdimos ir 78 stovimos vietos, M.Grigelio nuomone, transporto priemone bus galima drąsiai vežti 150 keleivių. “Į senuosius “Ikarus” autobusus nesunkiai sutalpindavome 287 žmones”, - pro ūsus šypsojosi M.Grigelis.

Įsigytos mašinos yra visiškai kompiuterizuotos, pradedant pavarų dėže ir baigiant keleivių informavimo sistema. Dėl įdiegtų patobulinimų užtikrinama saugi keleivių kelionė - ratų slydimo galimybės visomis kryptimis maksimaliai sumažintos.

Apie autobuso maršrutą, jo numerį ir pavadinimą keleiviai sužinos iš trijų (priekyje, šone ir gale) įrengtų elektroninių švieslenčių. Viduje irgi įrengta švieslentė. Pasigirdus garsiniam pranešimui apie stotelė, pasirodys jos užrašas.

Mokėsi ir vairuotojai, ir šaltkalviai

Penkiuose autobusuose ketinama įrengti po dvi vaizdo stebėjimo kameras. “Tikimės, kad jos padės išaiškinti kišenvagius, sėdynių vandalus ar net išspręs konfliktines situacijas tarp keleivių ir kontrolierių”, - mano M.Grigelis. Jis prašo kauniečių, kad šie drausmintų piktadarius, kurie bandys niokoti miesto turtą.

Vieno autobuso kaina siekia apie 700 tūkst. Lt. Mechaninėms dalims “Solaris Bus & Coach” suteikė dvejų metų garantiją, o kėbului - dvylikos. Autobusus remontuoti kauniečiai problemų, atrodo, neturės. Į šešių dienų apmokymus “Solaris Bus & Coach” gamykloje netoli Poznanės buvo išvykę 6 vairuotojai ir 5 šaltkalviai bei elektrikai.

“Anksčiau vairavau 20 metų senumo “Scania”, bet šis neabejotinai geresnis”, - sakė “Kauno autobusų” vairuotojas Gediminas Vilutis. Paskutinį kartą “Kauno autobusai” savo parką atnaujino 1998 m., įsigiję 16 autobusų “Karosa”. Šiuo metu įmonė eksploatuoja 191 autobusą, kurių amžiaus vidurkis - apie 16 metų.

Įmonę valdo šeima

Lenkijos bendrovė “Solaris Bus & Coach” priklauso Kšyštofo ir Solangės Olševskių šeimai. Viceprezidentės pareigas įmonėje einanti S.Olševska “Kauno dienai” teigė, jog bendrovėje pagaminti autobusai važinėja beveik visose Europos valstybėse, išskyrus Skandinavijos šalis ir Didžiąją Britaniją.

Per metus pagaminama apie 1000 įvairių modelių autobusų. 80 proc. produkcijos įmonė eksportuoja. “Tarp naujųjų ES narių daugiausia autobusų pagaminta Latvijai, o turint galvoje senąją Europą, didžioji dalis produkcijos parduota Vokietijai, Italijai ir Šveicarijai”, - sakė S.Olševska. Būtent Šveicarijai buvo pateikti raudonos spalvos “Solaris Urbin” autobusai.

Kauno mero Arvydo Garbaravičiaus teigimu, iki šių metų pabaigos EPRB atstovai pateiks Kauno autobusų ir troleibusų maršrutų optimizavimo studijos išvadas. “Tai padės taupyti lėšas”, - mano meras.

Kauno savivaldybės taryba atnaujinti autobusų ir troleibusų parkus nusprendė praėjusių metų vasarą. Planuojama įsigyti ir 30 naujų troleibusų.